W centrum Liberca w Czechach powstał piętrowy kolos z funkcją Park and Ride. Niestety, pierwsze dane pokazują, że kierowcy wcale nie chcą się w sercu miasta przesiadać do komunikacji miejskiej. Inwestycja powstała przy wsparciu środków unijnych. Los dotacji pozostaje więc niepewny.
Inwestycja jeszcze nie musi przechodzić weryfikacji pod kątem osiągnięcia założonych celów. Jednak biorąc pod uwagę obecnie zebrane dane, może być ciężka utrzymać dotację unijną, którą Unia Europejska wsparła budowę parkingu w centrum miasta. Jak podaje portal zdopravy.cz, w okresie od stycznia do sierpnia bezpłatne bilety z automatu pobierano średnio 3,44 dziennie. Dane pokazują więc minimalne wykorzystanie nowego parkingu w centrum Liberca, który powstał z założeniami Park and Ride, co miało umożliwiać pozostawienie bezpłatnie samochodu i kontynuowanie jazdy komunikacją miejską. Liberec na budowę obiektu ma otrzymać dofinansowanie unijne w kwocie 84 mln koron, czyli ponad 14 mln zł. Kontrola inwestycji i jej efektów nastąpi jednak w przyszłym roku.
Liberec udostępnił dane na bazie wydanych biletów parkingowych. Zgodnie z regulaminem użytkownikom parkingu przysługuje bezpłatny bilet, który należy wydrukować w automacie na parterze budynku. Blankiet należy też okazać w komunikacji miejskiej. Od stycznia do sierpnia automat wydał 840 biletów, a najwięcej w lipcu bo 311 biletów.
Po otwarciu Park and Ride władze regionu zachwalały, że „nowe miejsca parkingowe umożliwiają całodobowe parkowanie w centrum miasta. Są bez barier i połączone z węzłem transportu publicznego”. Jak podaje portal zdopravy.cz, pod hasłem węzła przesiadkowego na transport kryje się przeniesiony przystanek tramwajowy, który musiał się znaleźć bliżej obiektu, aby można było uzyskać unijne dofinansowanie.
Dużym problemem władz regionu może być zatem zbyt małe zainteresowanie kierowców przesiadką na transport publiczny. Jednym ze wskaźników pozytywnego rozliczenia projektu jest liczba pasażerów przewiezionych w ciągu roku komunikacją miejską dzięki parkingowi. Kontrola odbędzie się w kwietniu przyszłego roku. Wskaźniki określono na 360 tys. pasażerów. Oznacza to, że dziennie wydawanych powinno być tysiąc biletów parkingowych.
Obiekt przeszedł za to pierwszą wewnętrzną kontrolę związaną z przestrzeganiem prawa zamówień publicznych. Kraj Liberecki ogłosił, że projekt pozytywnie przeszedł odbiory. Z protokołu wynika jednak, że podczas kontroli w ogóle nie zbadano, czy obiekt może być oznaczony jako P&R. Kontrolerzy nie pytali się także np. o liczbę wydawanych biletów, a skupili się głównie na tym, czy od parkingu do przystanku było mniej niż 200 metrów.
Parkingi Park and Ride najczęściej powstają na obrzeżach miast, gdzie ludzie parkują swoje samochody i kontynuują podróż z wykorzystaniem komunikacji miejskiej. W Libercu wymyślono, że trzeba dojechać do centrum miasta, a potem dojechać do celu komunikacją miejską. Dlatego też w ramach każdego biletu parkingowego samorząd wprowadził możliwość bezpłatnego przejazdu komunikacją miejską przez 75 minut.
Budowa parkingu kosztowała łącznie 246 milionów koron, czyli ok. 42 mln zł. Zlokalizowany jest w ścisłym centrum miasta obok Urzędu Regionalnego. W obiekcie zapewniono 244 miejsca, jednak tylko 100 miejsc przeznaczono dla przyjezdnych. Reszta miejsca zarezerwowana jest dla urzędników i polityków.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.